czwartek, 30 października 2014

Prosto i smacznie, czyli indyk w sosie żurawinowym

"Ma być prosto i smacznie - powiedziała drewniana łyżka i zabrała się do pracy. Tu coś dosypała, tam coś zamieszała, postukała dwa razy w rondelek i zanim się ktokolwiek zorientował, na talerzach pysznie pachniał obiad."

Wierzcie lub nie, ale to fragment autentycznej bajki opowiadanej mi na dobranoc przez moją babcię. Jedyną książką, z jaką czasem można ją było zobaczyć, była biblia. W życiu nie skończyła żadnych szkół ani kursów. Ale jakie ona opowiadała bajki... I jak gotowała... Istna bajka. Kiedyś opowiem moim dzieciom jej bajkę o książce, która się na mnie obraziła, bo trzymałam ją w strasznym bałaganie. Obraziła się na mnie tak bardzo, że spakowała manatki i pojechała do mojej kuzynki do Radomia.

Zbliżają się te dni, gdy całymi rodzinami odwiedzamy tych, których już tutaj nie ma. Zapalamy lampki i... tęsknimy. W tych dniach jakoś bardziej, jakoś dotkliwiej.

Babuni już nie ma. Tylko czasem jakaś zabłąkana łezka spłynie po policzku. Ale czy na pewno? Jest przecież nadal częścią mojego życia. Może nawet poprzez pamięć o niej jest mi teraz bliższa niż dawniej. Jest w tych wszystkich bajkach, które pamiętam, a które kiedyś opowiem moim maluchom. Jest w złotych mądrościach, które zapisały mi serce. Jest też w mojej kuchni. Bo to chyba właśnie ona nauczyła mnie jak zrobić coś z niczego. Jak proste potrawy zamienić w prawdziwą ucztę. Umiejętność bardzo przydatna zwłaszcza w trudniejszych momentach życia, ale i na co dzień.

No, to proszę. Ma być prosto i smacznie :)

Indyk w sosie żurawinowym


Składniki:

  • kilogram filetu z indyka
  • mąka pszenna (około 2 - 3 łyżek)
  • 2 łyżki miodu
  • 2 łyżki żurawiny ze słoika
  • 3 łyżki sosu sojowego
  • pół szklanki żurawiny suszonej
  • pieprz
  • 4 łyżki oleju roślinnego (użyłam ryżowego)

Przyda się:

  • głęboka patelnia
  • miska


Filet oczyszczamy z błonek i żyłek i kroimy w większe kawałki. W misce obtaczamy je w mące. Na patelni rozgrzewamy olej i podsmażamy na nim kawałki indyka z każdej strony aż się zarumienią. Dosypujemy resztę mąki i mieszamy.

Dodajemy 3/4 szklanki wody, żurawinę ze słoika oraz suszoną, sos sojowy, miód i szczyptę pieprzu. Dusimy wszystko przez 20 minut co jakiś czas mieszając. Jeśli sos będzie za gęsty, dodajemy odrobinę wody. Jeśli za rzadki- zagęszczamy mąką. Podajemy z ryżem.

Smacznego!

2 komentarze: